Home Familie 6 Tips tegen Jetlag van jezelf en je kinderen
Jetlag kinderen tips

6 Tips tegen Jetlag van jezelf en je kinderen

door Margot

Jetlag, wat kun je ertegen doen? De klok kon ik erop gelijk zetten toen ik nog in Beijing woonde: jetlag. De jetlag van mijn dochter welteverstaan. Zelf was ik met een klein kindje, een baan en een studie meestal wel moe genoeg om te slapen. Door de jetlag moest ik echter een week lang middenin de nacht wakker worden, met mijn half wakkere hoofd een verhaaltje voorlezen en hopen dat ze snel weer slaperig zou worden. Wat natuurlijk niet gebeurde. Hoe kun je het beste omgaan met jetlag?

 

Wat is Jetlag?

Zoals Wikipedia zeg: een jetlag is een verstoring van het slaap-waakritme die optreedt wanneer iemand in korte tijd, bijvoorbeeld per vliegtuig, naar een plaats op aarde gaat waar het volgens de plaatselijke tijd substantieel vroeger of later is dan op de plaats van vertrek.

Als je ver van Nederland woont, heb je vast ook al eens met jetlag te maken gehad. Het aantal uur vliegen maakt weinig uit, het gaat over het tijdsverschil. Ook de richting die je op vliegt maakt uit, oost of west.

Hoe lang duurt het om je aan te passen?

De vuistregel is dat het je lichaam een dag kost om zich aan te passen per uur tijdsverschil. In Beijing, met een zomertijd van 6 uur later dan Nederland, kostte het 6 dagen van nachtelijk wakker worden, de eerste nacht om 3 uur en daarna steeds een uurtje eerder. Naar Beijing dan, want als we naar Nederland vlogen waren het 3 dagen van heel vroeg in de ochtend wakker worden, en dan was het klaar. Veel mensen hebben meer last van jetlag als ze naar het oosten vliegen (dus als je in de VS woont naar Nederland vliegen).

Heb je er altijd evenveel last van?

Nee dat hoeft niet. Ons gezin heeft er bijvoorbeeld van Nederland naar Brunei bijna geen last van, misschien een dagje. En dat terwijl Brunei en China hetzelfde tijdsverschil hebben met Nederland. De lengte en vermoeiendheid van de reis kunnen dus ook invloed hebben op het wel of niet ervaren van jetlag.

 

5 Tips tegen jetlag

1. Stap snel in het nieuwe ritme

Slapen als je moe bent is heel verleidelijk bij een jetlag- of je kinderen lekker laten liggen. Toch schijnt je snel aanpassen aan het nieuwe dag/nacht ritme beter te zijn tegen jetlag. Je kunt er al mee beginnen in het vliegtuig, door je horloge op de tijd van de bestemming te zetten. Ik reken wel altijd terug naar de tijd van vertrek voor de kinderen, zodat ik weet wanneer ze waarschijnlijk hongerig/slaperig zullen worden. Ga op de gewone tijd naar bed, sta op je normale tijd op en doe overdag hooguit een dutje, ga niet uren in bed liggen.

 

2. Eet en drink genoeg overdag

Zorg er ook voor dat je genoeg eet en drinkt tijdens de dag, zodat je ’s nachts niet wakker wordt van een rommelende maag. Dit geldt zeker ook voor bay’s en kleine kinderen. Die hebben vaak de eerste dagen overdag minder honger door het tijdsverschil, maar probeer er toch voor te zorgen dat ze wel genoeg eten.

 

3. Ga naar buiten

Een goede manier om je hoofd en lichaam te laten wennen aan de nieuwe tijd is door naar buiten te gaan. Het licht helpt bij het resetten van je interne klok . Als je naar het oosten vliegt, is ’s morgens naar buiten gaan belangrijk, naar het westen is dat juist in de namiddag extra belangrijk. De intensiteit van het licht is buiten vele malen groter dan binnen, zelfs als je alle lampen aan hebt, krijg je niet dezelfde blootstelling aan licht.

 

4. Kies je vluchttijden

Als je kunt kiezen in je vluchttijden, dan kun je jetlag soms verminderen. Veel lange afstandsvluchten komen of heel laat, of heel vroeg in Nederland aan. Als je heel vroeg aankomt ben je vaak erg moe, en moet je nog de hele dag door. Voor sommige mensen werkt dat juist goed. Met kinderen vind ik aan het einde van de middag aankomen op je bestemming fijn omdat je dan op een “gewone” tijd naar bed kunt op je plaats van bestemming. Dat helpt om weer in je ritme te komen.
Met onze huidige reistijd van 20+ uur, hebben we er een paar keer voor gekozen om richting Nederland een nacht te blijven slapen op de plek van onze tussenstop, en pas de volgende ochtend door te vliegen. Dit breekt de lange reistijd en werkte in ons geval ook voor jetlag door betere aankomsttijd.

 

5. Maak het ’s nachts niet te aantrekkelijk voor de kinderen

De ervaring leert dat bij jetlag kleine kinderen moeilijk in hun bed te houden zijn. Ze zijn gewoon echt wakker. Wij laten ze dan de eerste nacht gewoon spelen, terwijl we om beurten toezicht houden. We geven ze iets kleins te eten als ze veel honger hebben. Als het ’s nachts te gezellig wordt, en ze veel of lekker te eten krijgen, kunnen ze het echter wel erg gezellig gaan vinden. De volgende dagen dimmen we daarom de lichten en mogen ze alleen nog rustig op hun kamer spelen. Ook proberen we ze overdag goed te laten eten en niet teveel te laten slapen (zie tip 1 en 2). Van filmpjes kijken kunnen ze juist wakkerder worden, doe dat dus met mate (en zet de iPad op avond stand, dat stoot minder blauw licht uit).

 

6. Doe het de eerste dagen na aankomst rustig aan

Zeker als je naar Nederland vliegt, is de verleiding groot om je programma helemaal vol te plannen. Je ouders zien, borrelen met je vrienden en naar een pretpark met de kinderen, geweldig dat het weer kan. En ook goed om in beweging te zijn en niet half slapend op de bank te hangen. Het kan echter snel teveel worden met jetlag, zeker voor kinderen. Plan je dagen na aankomst niet helemaal vol, en doe bij voorkeur activiteiten die de jetlag verminderen. Ga niet alleen koffie drinken bij opa en oma, maar maak bijvoorbeeld ook een wandeling in de buitenlucht met ze. Ook als je terug bent op de plek waar je woont, hebben gebroken nachten impact op hoe energiek je je voelt, pas je schema er op aan.

 

Nog meer ideeën

Uiteraard heeft iedereen zijn eigen manieren om met jetlag om te gaan. Sommigen zweren bij melatonine pillen (win eerst medisch advies in, zeker bij kinderen), anderen bij een slaapmutsje voor de volwassenen (alcohol kan helpen met sneller in slaap vallen, maar verstoort juist het doorslapen volgens onderzoek). Weer anderen laten hun kinderen al liggend in bed iPad kijken en zweren daarbij als oplossing tegen jetlag. Ook passen sommigen zich al voor vertrek aan op de jetlag, door de slaaptijd van de kinderen telkens met 15 minuten tot een half uur te veranderen. En sommige mensen reizen in korte broeken, overtuigd als ze zijn dat daglicht op de knieholtes helpt.

 

Wat zijn jouw tips tegen jetlag? Schrijf het hieronder

Meer lezen over reizen met kinderen?

Marielle schreef over haar Great American Roadtrip

En Susan over de wereldreis die ze binnenkort gaat maken

Meer inspiratie!

Leuk, laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll Up