Home Persoonlijk Mindfulness
Mindfullness

Mindfulness

door Marieke

We leiden een snel leven, werken, koken, eten, slapen, sporten, wandelen, fietsen en gaan op reis. Maar genieten we wel voldoende van hetgeen we doen? staan we wel eens stil bij het moment om ook werkelijk te zien we waar we lopen, hoeveel oog hebben we nog voor onze omgeving?  Hoe goed proeven we wat we eten? Horen we de vogels nog wel fluiten? En hoe goed kennen we ons lichaam? Kortom gebruiken we onze zintuigen en hebben we aandacht voor onze omgeving? Vaak vliegen we van hort naar haar zonder aandacht te hebben voor de kleine dingen die het hem doen. Vele van ons hebben altijd haast en dan dat steeds maar weer moeten van dingen. Doodmoe worden we van onszelf!

Doodmoe

Ook ik werd af en toe doodmoe van mezelf. Ik merkte dat ik altijd druk was en of me druk maakte. Snel ontbijten, vlug naar het werk fietsen, na mijn werk moest ik moet nog snel even boodschappen doen, snel eten en dan nog snel een uurtje sporten, snel even douchen en gauw even dit doen en of dat. Als therapeut werkende in de geestelijke gezondheidszorg kwam ik met veel opgebrande mensen in aanraking. Ik besefte me dat de grenslijn tussen mij en een cliënt maar dun was. Ik was vaak moe, kon me moeilijk ontspannen en kon de rust in mezelf maar moeilijk vinden Ook ik kan opgebrand raken.

 

Mindfulness

Via een collega psycholoog kwam ik in aanraking met Mindfulness. Ik kwam erachter dat mindfulness hip en trendy was en is. Er wordt heel veel over geschreven en toen ik voor dit blog even op Google keek, ontdekte ik dat je oneindig veel kunt lezen over mindfulness. Ik ben nogal een praktisch en nuchter persoon en dus ik dacht niet dat meditatie en al dat vage gedoe iets voor mijn zou kunnen zijn.

 

En toch: ik ging mediteren, echt waar!

Maar ik deed het wel op mijn eigen manier, ik stond wat vroeger op, nam de tijd om rustig een kop koffie te drinken, zittend op mijn bankje in de tuin keek ik rond in de tuin, keek naar de lucht, dronk met aandacht mijn koffie, die zoveel beter smaakte dan deze snel drinkend voor het aanrecht. Een kwartiertje zat ik gewoon op mijn bankje te genieten van het moment en met aandacht voor mijn omgeving. Vervolgens fietste ik rustig naar mijn werk en nam de omgeving in mij op. Ik startte rustig mijn dag op en maakte eerst een praatje met mijn collega’s. Ze zeggen wel eens een goed begin is het halve werk, nou ik ben overtuigd. Ik besefte me dat het vooral gaat om een andere manier van leven.

 

Wat is eigenlijk Mindfulness?

Mindfulness meditaite vindt zijn oorsprong is Vipassana, een van de oudste oosters meditatietechnieken, die van aan Boeddha zelf wordt toegeschreven. Vipassana kan worden vertaald als ‘inzicht’ of ‘duidelijk zien’. In Nederland wordt het meestal aandachtsgerichte therapie genoemd.

Mindfulness is een stroming die in de huidige psychologie veel gebruikt wordt in behandelingen, je kunt je kont niet keren of je komt het tegen. Maar wat is het nu eigenlijk precies? Mindful zijn betekent leven met aandacht, in het nu en in het moment, met een accepterende en milde houding naar jezelf en wereld. Vrij van gedachten en met de aandacht op je eigen lichaam, ademhaling, zintuigen, gedachten en/of emoties. Mindfulness heeft een vlucht genomen in de westerse maatschappij, onder andere door het werk van Jon Kabat-Zinn (grondlegger van de MBSR  mindfulnesstraining).

Mindfulness is geen methode om nooit meer stress of angst te kennen, maar leert ons te accepteren dat gevoelens een onvermijdelijk deel van ons leven zijn. Het leert ons anders omgaan met aangename en onaangename gebeurtenissen.

 


Hoe word jij ook mindful? Lees deze 10 nuttige tips!


 

Meer inspiratie!

Leuk, laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Scroll Up